Äventyr från förr

maj 21, 2015

Hittills så har maj inte bjudit på särskilt uppmuntrande väder. Det har blåst, regnat och för två dagar sen vaknade jag av snöblandat ösregn. Och eftersom att jag älskar fint väder med varma och soliga dagar så kunde jag som inte motstå mammas erbjudande om att åka iväg en vecka utomlands. Vi tog en sista minuten-resa och drog i väg igår. Så nu befinner jag mig i Turkiet.

Vi får se hur mycket äventyr det blir i veckan. Känner jag både min mor och mig själv rätt så lär vi ligga i horisontalt läge under stor del av resan. Men i brist på uppdateringar från nya äventyr så kommer här lite bilder på gamla äventyr. Det är härligt att kunna blicka tillbaka och påminnas om vad man tidigare har fått vara med om. 

En treveckorstur i april för två år sen. Vi skidade från Ammarnäs upp till Dalovardostugan och vek sen in mot sjön Luspasjaure. Sen tog vi dalen ner till Skaule för att sedan fortsätta ner mot Ammarnäs via Kungsleden. Turen bjöd på både strålande vårsol och snöstorm.
En härlig dagstur från Klimpfjäll till Slipsikstugan. En riktigt fin vårdag i fina vänners sällskap.
Fick med mig pappa och Gunilla på en sommarvandring från Saxnäs till Borgafjäll. Det här är en fin rastplats vid Satsån.
Det har blivit många turer upp på Satsfjället. Men utsikten från toppen är ju underbar!
För några år sedan hade jag ett vanligt jobb med vanliga arbetstider. Då var jag ledig på helgerna och drog på äventyr. Här tog jag med mig Best upp på Klöverfjället.
Alla turer är inte bra turer. Den här gången åkte jag över gränsen till Jämtland för att gå en markerad sommarled runt Karitjärn. Men någon markerad sommarled fanns inte. Tur jag hade GPS:en så jag tog mig runt.
Jag fick med mig min fantastiska bror på ett cykeläventyr i Stekenjokk i början av sommaren för tre år sen. Det var en härlig dag på fjället, trots att min fysik för denna typ av aktivitet inte riktigt låg på topp.
En veckas höstvandring i Ammarnäsfjällen med första tältnatten vid Aigertstugan. Detta var vår första tur med fjälledarklassen.
Detta var min allra första fjällvandring. En dagstur på tio timmar från Marsliden upp på Marsfjällstoppen. Det är mycket med den här turen som jag gjort annorlunda om det vore idag. Men vi hade en kanonfin dag, tills vi närmade oss toppen, förstås.
Jag har alldeles för stor respekt för snön för att toppturandet ska vara min grej. Men jag tycker det är roligt när det är någon annan som ansvarar för turen. Här startade vi stigningen i Laisaliden i tjugofem minusgrader, men väl uppe på fjället värmde solen och vi fick en härlig åkning ner.

Du Kanske Också Gillar

0 kommentarer