Vårvinter i Muddus Nationalpark

april 06, 2016

Klockan 21:00 i fredags startade vi vår skidtur från Sarkavare in i Muddus Nationalpark. I pannlampas sken gled vi mellan krokiga björkar och på vårfrasig skare helt ovetandes om hur omgivningen såg ut. Efter några kilometer började norrskenet dansa över oss medan vi sakta skidade över en stor myr. 7 km senare nådde vi sjön Nammajaure och valde att slå upp tältet där marken kändes som planast.
Efter att vi slitit med stängerna till mitt North Face-tält (Ett Hilleberg ska inhandlas snarast) så kröp vi ner i våra sovsäckar och drog igen dragskorna runt ansiktet.

Klockan 03:00 vaknade vi båda och näsan kändes som en isbit. Eric insisterade på att det hade krupit ner under 20 minusgrader, men själv så tror jag att det kändes kyligare än vad det var. Jag gissar på 10 minus.

Morgonen efter bjöd på blå himmel och redan runt friluftsköket och grötkoket så värmdes kinderna av solens morgonstrålar. Efter att ha vädrat sovsäckarna och dragit ut på frukosten så länge som möjligt packade vi pulkan och siktade in oss på Nammavare-stugan.

Det blev en kort, men för dagen en alldeles lagom, tur till den lilla stugan vid tjärnen. Mitt inne i urskogen tornade den lilla röda timrade stugan upp sig och vi slog oss ner vid ett av träden i närheten.   Trots en liten kylig bris emellanåt så njöt vi av stillheten och vädret. 5 minuter senare ser vi ett äldre par komma skidandes från samma håll som oss. Efter att vi hälsat på varann så visade det sig att de också tänkt sova i stugan men eftersom att det bara fanns tre bäddar så valde de att äta sin medhavda lunch och sedan skida tillbaka. Samtidigt som jag var glad över att vi hade marginalen med oss denna gång så kändes det lite dumt att inte de skulle få njuta av den stugvistelse som de planerat.

Resten av dagen bestod av en enda sak; avslappning. Eric lade ikull sig i en av bäddarna i stugan och själv knatade jag ut på tjärnen med liggunderlag och en bok. Så mycket läsande blev det dock inte för min del heller utan ögonlocken föll snabbt ner och en behaglig vila i solskenet blev min sista uppgift ute innan solen valde att glida ner bakom grantopparna.

Jag fortsatte istället min läsning vid bordet i stugan och när mörkret började lägga sig utanför fönstret stektes det renskav på gasolköket. Elden i kaminen spred en underbar värme samtidigt som ett praktiskt gnistgaller gjorde att vi kunde njuta av den visuellt också. Kvällen fortskred med kortspel och runt 22 låg vi båda raklånga under täcket. Själv somnade jag så fort jag la huvudet på kudden och vaknade morgonen efter när dagsljuset letat sig in genom fönstret. Vi valde dock att bara vända på oss om och sova i någon timme till. 

Eftersom att vi bara hade drygt 10 km att skida tillbaka till bilen så gjorde vi oss ingen brådska med att packa ihop våra saker. Molnen hade dragit ihop sig och temperaturen låg på någon minusgrad så vi drog ut på vår mysiga vistelse i stugan så länge det var möjligt. Men när klockan närmade sig tolv så var vi redo för att återvända till bilen. Vi lyckades hitta ett lite äldre skidspår som inte följde sommarleden utan gick på planare mark och efter de myrar som det kryllar av i Muddus. Detta underlättade en hel del eftersom att jag drog pulkan efter mig. Vi gjorde ett kortare stopp vid Nammajaure som vi tältat vid dagen innan och sedan fortsatte vi över myrarna i riktning sydöst.

3 timmar (och en renflock) sedan starten vid stugan stod vi åter på vändplatsen i Sarkavare. Jag lyckades övertala Eric om att vi skulle unna oss en pizza i Jokkmokk och oj så gott det var. 

Efter en sån här mysig helg så laddades batterierna för att klara av en vecka med jobb på hemmaplan. 

HÄR kan du läsa läsa mer om Muddus Nationalpark.

Du Kanske Också Gillar

0 kommentarer