Norrländskt mathantverk

juni 14, 2015

Mormor i krusar-tagen. Foto: Martin Mårtensson
Tunnbröd finns i alla dess sorter. Hårda, tunna, mjuka, tjocka, kryddade, stora och små... Men min farmor gjorde de absolut godaste tunnbröden på jorden. Tyvärr var jag inte tillräckligt stor nog för att förstå att jag skulle ta vara på farmors kunskaper och nu när jag verkligen vill baka de lika goda som hennes så... är det svårt.

Fast jag bakar ju i alla fall. Med mamma och mormor, och de blir ju goda de också. Imorse åkte vi iväg till bagarstugan vid hembygdsgården i Bjästa. Själv stod jag för gräddningen och skötte det rätt bra, måste jag säga. Ingen blev bränd, ingen gick sönder (så pass att den förlorade formen) och ingen vecklade ihop sig. Fina, mjuka, goda bröd. Med smör. Och ost. Mmm...
Kullren utan duk. Men det blev bra ändå. Foto: Martin Mårtensson
Gräddarn och ett tunnbröd på väg in i ugnen. Foto: Martin Mårtensson


Du Kanske Också Gillar

0 kommentarer